tisdag 18 juni 2013

Vätternrundan 2013 - Lugnt tempo

Steg upp strax efter klockan 01.00 från sovplatsen i sporthallen. Mycket spring och inte mycket tystnad denna natten men jag kände mig ändå ganska utvilad och sov nog lite ändå. Sen lite frukostbuffe i sporthallens fik innan dusch och alla förberedelser inför start som att fylla dricka flaskor och nervös som jag alltid är innan start så måste man på toa innan start. Hann precis in i startfållan några minuter innan start. Min startgrupp var klockan 03.00. Kallt och blåsigt enligt min mening så jag hade regnjacka och regnbyxor över cykelkläderna men frös ändå om fötterna. Gick riktigt sakta med motvind där man fick kämpa för att komma upp i typ 27 km/h i nerförsbackarna där man annars brukar ha 40-50 km/h, trots att jag hakade på SUB Karlskrona ett tag så kändes det som att början var aldeles för dålig för att jag skulle kunna göra en bra tid så när jag var framme i Gränna bestämde jag mig för att bara ta det lugnt och bara njuta av loppet och depåer vilket man inte annars ser så mycket av när man stressar fram för att inte tappa tid. Hade innan detta även tappat en av mina dricka flaskor när jag körde över någon annan flaska som låg på vägen och cykeln hoppade till rejält. Depån strax efter Gränna stannade jag och lämnade in regnjacka och regnbyxorna för att bli lite lättare men usch va kallt det var sen några timmar innan solen hittat fram. Jag struntade i depån i Jönköping men sen var jag inne i Fagerhult och även Hjo där det bjuds på riktigt god lasagne, den smakar fint efter ca 17 mil trög cykling. Sen så kom jag ifatt Patrik som jag började prata med och vi hade ett bra snack tempo, han hade också gett upp tankarna på en bra tid så vi bestämde tidigt att vi skulle hålla ihop och ha ett trevligt lopp istället. Diverse bensträckare och stopp i Karlsborg, Boviken, Hammarsundet och Medevi blev det också. Patrik började bli ganska sliten mot slutet av loppet och jag hade överskottsenergi kändes det som i backarna. Men vi höll ändå ihop och struntade hela tiden i hur lång tid loppet skulle ta. Vi skulle bara ta oss runt. Provade och hänga på en av snabbgrupperna någon kilometer och det gick bra när jag kände mig så pigg faktiskt men sen väntade jag såklart in Patrik igen. Känslan att komma in i Motala och fullfölja sin 5:e Vätternrunda är jäkligt härligt. Efter loppet var det sedvanlig medaljutdelning och fotografering, sen bjöds det på kycklingrätt och öl nere vid starten så där landade jag i gräset en stund för att stilla hungern lite. Sen efter det mot sporthallen och dusch. Efter det så mötte jag upp Alicia och hennes cykelteam. Träffade dem innan loppet och dem var riktigt trevliga så det var kul att ses igen efter loppet. Trots att hon inte hade tränat så mycket så hade hon tagit sig runt sjön. Kul att se glädjen som hon utstrålade men smärtsamma mil hade hon haft. Vi satte oss ner och åt på "Hotellet" som är en restaurang vid torget. Det var den godaste fläskfilé jag ätit på länge och ett glas vitt vin kände jag mig värd. Efter detta så kände alla sig trötta och slitna, var jäkligt skönt att gå och lägga sig i sporthallen igen även om man är lite öm efter 30 mils cykling.  Trevligt lopp och umgåtts med trevligt folk är sammanfattning av denna Vätternrunda.  Tiden blev 14 tim 24 min 42 sek  men det var som sagt ett lopp där jag inte hade en tanke på tiden. På vägen hem stannade jag till vid en fin sjö. 



 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar